مهد کودک یا مدرسه؟
نویسنده : مامان لی لی - ساعت ٤:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳٩٢
 

دوستان عزیز سلام

این مسئله ذهن منو مدت زیادیه درگیر کرده که پویانو برای پیش دبستانی مدرسه ثبت نام کنم یا مهد کودک؟ راستش خودم می دونم خیلی دیره ولی از اونجایی که ما از اردیبهشت درگیر پیدا کردن خونه و در فکر جابجایی بودیم مکان مدرسه پویان مشخص نبود الان شدیدا مردد هستم که پویانو مدرسه ثبت نام کنم یا مهد کودک نظر خودم روی مدرسه بود ولی مطلبی خوندم که اونو در ادامه مطلب می ذارم از شما می خوام با توجه به تجربه ای که دارید نظرتونو در این مورد بهم بگید.


پیش دبستان پلی است که کودک را با مدرسه ارتباط می دهد. دوره ی پیش دبستانی نحوه ی ارتباط با مربیان را به کودک آموخته و به او یاد می دهد چگونه با بزرگ تر ها ارتباط برقرار نماید. دوره ی پیش دبستان با دوره ی مهد کودک تفاوت های بسیاری دارد؛ چون در دوره ی مهدکودک، توقع ما از کودک صرفا بازی ، تغذیه و یاد گیری شعر یا قصه و بعد هم استراحت و سپس آمادگی در روابط و رشد سنی خویش است . به عبارت بهتر، کودک آموخته است که باید مدت زمانی را در مهد کودک گذرانده و بعد هم به اتفاق والدین راهی خانه شود. در حالی که در دوره ی پیش دبستان، کودک با همسالانی از تمام اقشار جامعه مواجه است. در این دوره _ که امروزه نقش مثبت خود را بیش از پیش نشان می دهد _ کودک می آموزد، نقاشی می کشد، قصه می گوید و حتی ایفای نقش می کند. گذراندن دوره ی 9 ماهه ی پیش دبستانی، کودک را آماده می کند تا بتواند با مربی و همسالانش با جدیت و مسئولیت پذیری ارتباط برقرار نماید. زیرا نخستین مکان جدی که کودک پس از جداشدن از خانه و خانواده به آن وارد شده و حضور در فضای جدید را تجربه می کند، همین دوره است. امروزه با تاسیس مراکز پیش دبستانی که با هدف آموزش، زمینه ی مساعدی را برای حضور مادران در جامعه و از طرفی رشد کودکان فراهم می کند، دغدغه های خانواده ها کمتر شده است. این دوره ویژگی هایی دارد که به اهم آن ها در ذیل اشاره می شود:


کودکان نیازمند محیط هایی هستند که بتواند به قابلیت های عاطفی و اجتماعی آنان غنا بخشیده و آنها را تقویت نماید. رکن اساسی آموزش کودک در این دوره، مربیان هستند، مربیانی آگاه و توانمند که کودک را دوست دارند. مربی پیش دبستانی باید به این باور رسیده باشد که می تواند در کنار خانواده، بخشی از مسئولیت آموزش کودک را برعهده بگیرد. همچنین طراحی فضای فیزیکی مراکز پیش دبستانی باید به گونه ای باشد که برای کودک مطلوب، شادی بخش و برخوردار از حداقل امکانات لازم باشد. باید وسایل و ابزار، متناسب با سن کودک و قابلیت های او فراهم آید.


بازی کار کودک است؛ آموزش هایی که در مراکز پیش دبستانی به کودکان داده می شوند، زمینه ی رشد، یادگیری مفاهیم ریاضی، استدلال کردن، خواندن و نوشتن و زبان آموزی را به شکل غیرمستقیم فراهم می کنند. محور اصلی در این آموزش ها بازی است. بازی کار کودک است. بنابراین باید آن را با ارزش، مثبت و برای کودک ارزشمند تلقی کرد.


با فراهم کردن شرایط مناسب این امکان برای کودک مهیا می شود.


مشارکت والدین در کنار مربی نقش مهمی در آموزش کودک دارد، با توجه به این که سابقا ورود کودکان به دوره ی یپیش دبستانی اجباری نبود؛ والدین هنگام ورود کودکان به مدرسه دچار مشکلات عدیده ای می شدند که خوشبختانه با پررنگ شدن نقش مرکز پیش دبستانی، والدین به این باور رسیده اند که ورود کودک به دوره ی پیش دبستانی نه تنها مفید، بلکه ضروری است.


البته طبق قانون، تنها گذراندن دوره های ابتدایی و راهنمایی اجباری است، اما با توجه به اثرات مثبتی که دوره ی پیش دبستانی در پیشرفت تحصیلی کودکان دارد، جلب مشارکت و ترغیب والدین وتوجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.


لازم به ذکر است مفاهیم و محتوای آموزش هایی که در دوره پیش دبستانی به کودک داده می شود، بسیار مفید و ضروری می باشند. چون همان گونه که در مقاطع مختلف تحصیلی، واحدهای درسی وجود دارد، در دوره ی پیش دبستانی نیز واحدهای کار گنجانده شده است؛ به این معنی که آموزش ها با هدف انتقال مفاهیم ریاضی، دینی و زبان آموزی ارائه می شود. برای مثال تعریف یک داستان، به زبان آموزی کودک کمک می کند و دایره ی لغت او را گسترش می دهد، این امر در خصوص کودکان دو زبانه، اهمیت بیشتری دارد. در دوره ی پیش دبستانی، مربی محوریت داشته و نقش او در تربیت کودک پررنگ است، باید مربیان را در امر آموزش تربیت کرد .


در این جا سوالی پیش می آید و آن این که: مربیان ما تا چه حد از توانایی های لازم برخوردارند؟


نکته ی بعدی فراهم ساختن امکانات لازم است. این مراکز باید مجهز به حداقل امکانات باشند تا زمینه ی بروز خلاقیت ها، رشد فکری و در نهایت پرورش یک انسان کامل میسر شود. امکانات محدود موجود در برخی مدارس، به خصوص مناطق محروم، امکان آموزش عملی را با مشکل مواجه می سازد. در مراکزی که دارای امکانات فراوان با عناوینی مانند اتاق بازی و غیره است، خلاقیت کودکان بیشتر شکوفا می شود؛ اما در مناطق محروم باید به بچه ها بسیاری از موارد را با قدرت تجسم آموزش داد؛ حتی موقعیت فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و هر شهر نیاز به واحد کار متفاوت دارد که منطبق با شرایط موجود هر منطقه باشد. بسیاری از کودکانی که در سال های گذشته دوره ی پیش دبستانی را گذرانده اند اکنون در مقاطع تحصیلی بالاتر بسیار موفق اند .


در پایان یادآور می شود: کودکان هر جامعه پایه های اساسی آن جامعه هستند؛ لذا برای ساختن جامعه ای مطلوب، باید پایه های آن مستحکم شوند. نگارنده معتقد است برای پیشبرد اهداف، باید مربیان را آموزش داد و واحد کار در اختیار ایشان قرارداد تا بتوانند به نحو موثرتری اطلاعات را به کودکان انتقال دهند.


در مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها شرایط مکانی و برنامه ها مطابق نیازهای کودکان در سنین پیش از دبستان طراجی و تآمین شده اند در حالیکه در مدارس فضا و امکانات موجود براساس نیاز کودکان در دوره سنی بالای 6 سال تا 12 سال طراحی گشته اند و این دو دوره سنی تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند و اگر کودک رشد خود را در هر دوره سنی در فضا و قوانین و شرایط متناسب با نیازها و تواناییها و ضعفهای دوره سنی خویش نگذراند در آن بخش از رشد خود دچار تعلیق میگردد و نمیتواند به مرحله بعدی رشد خویش با آرامش و تعادل لازم وارد شود و این تعلیق در سرنوشت و انتخابهای تأثیر گذار وی در آینده نقش مخربی خواهد داشت.


با توجه به مطالب بالا پیشنهاد بنده اینست که کودکان خود را در دوره سنی پیش از دبستان به مراکز آموزش پیش دبستان در مهدکودک ها بسپاریم نه مدارس !



سارا گلستانی

----

شرایط پیش دبستانی در مدارس

**************************
1-حضور کودکان در صندلیهای ردیفی به نحوی که منظر هر کودک پشت سر کودک دیگر است.

2-در طول مدت سال یا ماه کودک ناگزیر است در صندلی خاصی که به وی گفته شده قرار بگیرد.

3-حضور معلم در مقابل و روبروی کودکان در کلاس.

4-حضور کودکان در حیاط و نهار خوری و سرویسهای بهداشتی و بازیهای جمعی به تنهایی در ساعات تفریح.

5-استفاده کودکان از سرویسهای بهداشتی به تنهایی.

6-حضور کودکان با پوشش به یک رنگ(بدون حق انتخاب .مانند 12 سال تحصیلی)

7-حضور مداوم کودکان طی یک ساعت الی یک ساعت و نیم بر روی یک صندلی بدون تحرک جسمی در کلاس.

8-تعداد کودکان کلاسهای پیش دبستانی در مدارس معمولاً در هر کلاس دو برابر ظرفیت کلاس در مهد میباشد.(20 الی 30 نفر)

9-آموزش زبان انگلیسی در خارج از ساعت اصلی آموزش (8 تا11)

10-تأمین معلمین پیش دبستانی معمولاً در مدارس: از معلمین مازاد مدرسه که در سطوح بالاتر کارایی لازم را ندارند میباشد.

11-کودکان پیش دبستانی در مدارس کوچکترین عضو مدرسه میباشند که فرصت تجربه ارشد جمع بودن را نداشتهاند.



شرایط پیش دبستانی در مراکز پیش دبستانی مهدها
*****************************************
1-حضور کودکان در صندلیهایی که دورمیزگرد قرار دارد و منظر هر کودک روی کودک دیگرمیباشد.

2هر روز کودک حق انتخاب رنگ و محل صندلی خود را دارد.

3حضور معلم در کنار و هم ردیف کودکان دور میزگرد .

4حضور معلم در تمامی ساعات(نهارخوری و بازی و حیاط) در کنار کودکان و مشارکت در بازیها و ...

5استفاده کودکان از سرویسهای بهداشتی با نظارت کامل مربی و کمک مربی در تمامی ساعات .

6پوشش کودکان به رنگها ی متنوع به دلخواه بعنوان آخرین فرصت (با رعایت موازین بهداشتی و ایمنی

7فعال بودن کودکان طی تمامی ساعات روز و تنظیم فعالیت بصورت پلکانی برای پذیرش کلاس اول.

8تعداد کودکان کلاسهای پیش دبستان با توجه به شرایط و وسایل کلاس معمولاً حدود 10 الی 18 نفر میباشد.

9آموزش زبان انگلیسی به شیوه زبان مادری طی تمام روز و همراهی معلم زبان در تمام آموزشها و بازیها

10- تأمین معلم پیش دبستانی در مراکز پیش دبستانی: معمولاً پر سابقه ترین و تحصیلکرده ترین و کارآرا ترین افرا دبرگزیده میشوند.

11-حضور در پیش دبستانی مهد ها، اولین تجربه کودکان بعنوان اینکه ارشد جمعی هستند و وظایف و مسئولتی ویژه دارند. (در جهت تقویت اعتماد به نفس و... )


 
comment نظرات ()
 
 
 



 

 امکانات جانبی